Newsletter

Chcesz być informowany o nowych kursach, terminach oraz artykułach?
Twoje kursy Wyślij zapytanie Praca

Blog: Akcja rekrutacja - piloci

Ostatnio na blogu

Biuro Podróży Rainbow jest największym na polskim rynku pracodawcą dla pilotów wycieczek. Nasz zespół liczy ok. 250 pilotów zabierających turystów do najodleglejszych miejsc i pokazujących im piękno świata.

 

Od naszych pilotów wymagamy wiele – poczucia odpowiedzialności (mają pod opieką kilkadziesiąt osób), opanowania (w tej pracy trudne sytuacje zdarzają się często), otwartości (bo to przecież praca z ludźmi), przydaje się dystans i poczucie humoru (bo nie na wszystko mamy wpływ). Do tego wiedza o pilotowanej wycieczce, bo przecież goście chcą nie tylko zobaczyć, ale i usłyszeć o odwiedzanych miejscach.

 

Zanim jednak jako pilot wyjedziesz na swoją pierwszą wycieczkę, czeka Cię proces rekrutacyjny – może brzmi to groźnie i poważnie, ale to tylko wrażenie :)

Ogłoszenie rekrutacyjne – ocena CV – praktyczna rekrutacja – szkolenie – praca

 

Rekrutacja rozpoczyna się zimą od umieszczenia na stronach internetowych ogłoszeń – można ich szukać w następujących miejscach:

·         www.akademiarainbow.pl

·         www.hrsys.pl/praca/rainbowtours

·         www.facebook.com/AkademiaRainbowTours

 

Informacja dotrze do Ciebie najszybciej, kiedy zapiszesz się do naszego newslettera na akademiarainbow.pl i będziesz śledzić nasz profil na FB.

 

W rekrutacji mogą brać udział osoby pełnoletnie mające wykształcenie minimum średnie. Nie musisz być absolwentem jakiekolwiek kursu dla pilotów, nie jest to wymagane, jednak na pewno jest to pomocne. W Akademii Pilotów kursanci m. in. wykonują zadania, które zbliżone są do zadań rekrutacyjnych (np. wycieczka piesza czy rozmowy z trudnymi klientami), mogą więc sprawdzić się w komfortowych warunkach zanim przyjadą starać się o pracę. Musisz być też niekarany za przestępstwo umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań pilota wycieczek.

W ogłoszeniu rekrutacyjnym znajdziesz link to ankiety osobowej, którą musisz wypełnić. Znajdują się tam pytania oczywiste o imię, nazwisko, adres mailowy itd., ale również np. o określenie poziomu znajomości języków obcych. Dodatkowo należy dodać do ankiety swoje CV oraz list motywacyjny.

 

Ocena CV

Pierwszym etapem rekrutacji jest ocena CV. Rekruterzy na podstawie tego, co w nim napiszesz, zdecydują, czy zaprosić Cię do dalszego etapu, zatem postaraj się, aby Twoje CV było jak najlepsze.   

Co powinno znaleźć się w CV? To, co jest istotne z punktu widzenia rekruterów pilotów wycieczek Nie wpisuj całego swojego życiorysu i wszystkich miejsc, w których pracujesz, jeśli ta praca nie ma wpływu na Twoje umiejętności i kompetencje umożliwiające pilotowanie.

 

Przykład:

Pracujesz w korporacji jako księgowy.

Nie pisz: „Praca w firmie X jako account menager”

 

Napisz: „Praca w firmie X jako account menager. W ramach pracy codziennie kontaktuję się z klientem z Kanady i prowadzimy rozmowy po angielsku lub francusku. Kilka razy w miesiącu muszę negocjować z nim podejmowane decyzje”

 

Widzisz różnicę? Na podstawie tego pierwszego zapisu rekruterzy nie zgadną, co potrafisz dzięki tej pracy.

 

Po ok. 2 tygodniach wybrane osoby zostaną zaproszone do kolejnego etapu rekrutacji, czyli spotkania stacjonarnego. Dostaniesz informację drogą mailową, w której podana zostanie data i godzina spotkania, jego plan oraz lista miejsc, przez które przebiegać będzie piesza wycieczka realizowana w ramach rekrutacji.

Praktyczna rekrutacja

Rekrutacja praktyczna to okazja do jak najlepszego zaprezentowania się na żywo.

Składa się ona z minimum dwóch elementów:

1.    Wycieczki pieszej

2.    Zadań rozwiązywanych przed komisją

 

Wycieczka piesza  

W zaproszeniu na rekrutację otrzymasz listę punktów trasy atrakcyjnych turystycznie znajdujących się w okolicy. Zadanie rozpocznie się od wylosowania przez wszystkich uczestników swojego elementu wycieczki. Będziesz mieć kilkanaście minut na przypomnienie sobie wszystkiego, co wiesz o danym obiekcie. Na spotkanie możesz przywieźć różne pomoce – mapki, wskaźniki, przebranie itp., to czas na wybranie tych, które przydadzą Ci się w wylosowanym przez Ciebie miejscu. Możesz też zajrzeć do Internetu czy przewodników, jeśli potrzebujesz powtórzyć jakieś fakty. Tych pomocy nie zabierzesz jednak na trasę.

Kolejno każdy uczestnik rekrutacji prezentuje w terenie swój obiekt turystyczny.

Na co komisja zwraca uwagę? Oczywiście na jakość prezentacji – na to, czy poprawnie ustawiasz grupę przed obiektem, czy wykorzystujesz elementy otoczenia, aby turyści lepiej Cię widzieli/słyszeli, czy mówisz w dobrym tempie, interesująco, wyraźnie, z odpowiednim szacunkiem ale i odrobiną luzu, czy wzmacniasz przekaz pomocami typu zdjęcia i mapy, jeśli dany obiekt tego wymaga (np. jeśli mówisz o tym, że świątynia była całkowicie przebudowana kilkadziesiąt lat temu, dobrze by było pokazać, jak wyglądała wcześniej, to interesuje ludzi).

Nie mniej ważna jest poprawność przekazu – czy znasz odpowiednie fakty, czy odpowiednio dobierasz materiał (podanie kilkunastu dat powoduje, że turyści nie pamiętają ani jednej) itd.

Twoja wypowiedź powinna trwać ok. 5 minut - oczywiście to może być tylko fragment. 

Zadania rozwiązywane przez komisją

Komisja rekrutacyjna wcieli się w role turystów. W formie symulacji wykonasz kilka zadań, np. powitasz turystów w autokarze, przedstawisz plan dnia na wycieczce, rozwiążesz trudną sprawę, z którą przychodzi do Ciebie klient.

Co liczy się dla komisji? Twoja wiedza (np. czy umiesz zbudować poprawne powitanie, czy wiesz, z jakich elementów powinno się ono składać, czy Twoja reakcja na trudną sprawę jest odpowiednia), sposób mówienia (np. czy mówisz swobodnie, utrzymujesz kontakt wzrokowy, uśmiechasz się, mówisz płynnie, poprawnie), czy umiesz się opanować w sytuacji stresującej.

 

W czasie rekrutacji możliwe są jeszcze:

- rozmowa z komisją – jeśli członkowie komisji będą chcieli Cię dopytać np. o coś z CV, omówić Twoje doświadczenie itp.,

- weryfikacja znajomości deklarowanego języka obcego.

Po ok. 7 -10 dniach każdy uczestnik rekrutacji otrzyma informację zwrotną. Wybrane osoby zostaną zaproszone do grona pilotów Rainbow. To jeszcze nie oznacza, że w kolejnym tygodniu wyjedziesz już na pierwszą wycieczkę.

 

Szkolenie i praca

Przed Tobą przygotowanie do pracy – możliwe, że zaproponowany Ci zostanie staż jako II pilot lub dodatkowe szkolenia wewnętrzne. Staż pozwala Ci poznać od praktycznej strony pracę pilota - wyjedziesz jako pomocnik doświadczonego pracownika, który wprowadzi Cię w kwestie dokumentacji, poprosi o prowadzenie wybranych elementów wycieczki i da Ci informację zwrotną, poznasz też trasę. Koszty stażu ponosi Rainbow.

Pewnie zastanawiasz się, czy będziesz mieć wybór na jakie wycieczki jeździsz. Piloci w Rainbow zwykle przypisani są do danego obszaru geograficznego, tzw. rynku – mamy np. rynek włoski, rynek Europa Środkowa itd. Na czele większości rynków stoją koordynatorzy kierunków, którzy zajmują się m. in. opieką nad pilotami, układaniem grafików i zatrudnianiem pilotów. Koordynatorzy wiedzą, że muszą zatrudnić określoną liczbę nowych pilotów, aby każda wycieczka miała z kim wyjechać. Jeśli więc świetnie znasz język włoski i masz to wpisane w CV, a koordynator kierunku włoskiego potrzebuje pilota, to pewnie zaproponuje Ci pracę na swoim rynku. Jeśli  znasz jakiś region lub bardzo interesujesz się jakimś krajem i jego koordynator potrzebuje pracowników, to pewnie dojdzie do Waszej rozmowy.

Koordynatorzy spotykają się osobiście lub rozmawiają przez telefon z kandydatami, następnie proponują im staż lub inną formę szkolenia.

Jeśli nie masz preferencji dotyczących miejsca pracy, skontaktuje się z Tobą koordynator, który ma wolne miejsca pracy na swoim rynku.

Praca pilotów zwyczajowo zaczyna się od weekendu majowego, ale to nie musi oznaczać, że 1 maja wyjedziesz do pracy. Dana wycieczka musi najpierw zostać sprzedana odpowiedniej liczbie turystów. Podpisując jednak umowę deklarujesz swoją dyspozycyjność w danym okresie, co oznacza, że kiedy grupa jest skompletowana, koordynator informuje Cię, że wyjeżdżasz – dzieje się to oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem ;)

A o tym, jak wygląda codzienna praca pilota, opowiemy w kolejnym wpisie :)

Komentarze:

Dołącz do nas - ludzi ciekawych świata

Zobacz oferty pracy